Jostein Håland

Del på Facebook
Merk! Artikkelen er sist endret for 18 ar siden. Informasjonen kan vere utdatert.
Nynorskkastar fra Oslo, bur på Sula - og blir beskyldt får å vera frisbeenorges mest pr kåte mann!

Navn:
Jostein Bergem Håland
Kallenavn:
Mesteren ( etter Jesus Kristus, ikke The Champ...) eventuelt Joss.
Født :
1973
Hjemsted:
født i Oslo
Bor:
Fiskarstrand, Sula
Yrke/studie:
cand.mag med en suppe av diverse fag. Jobber som journalist, blant annet.
Sivilstatus:
gift
Antall barn:
3
Klasse:
Open
Kasthand:
Høyre
Hjemmeside/blog:
diskgolf.no
Klubb:
LIDL
Første møte med frisbeegolf:
tidlig på 90-tallet, da så jeg det live på Ekeberg. Glemte det, men leste om det i Dagbladet våren 2004, startet da umiddelbart med undersøkelser, fikk brett av Svatle og banen kom opp i oktober 2004.
Når begynnte du selv å spille?:
se ovenfor
Kort oppsummering av 'karriæren':
har kun fire nasjonale NCer, det har gitt tre femteplasser og en sjuende plass i NM 2007.
Hvorfor disk golf?:
kaste ting. Konkurrere. Har ikke noe bedre svar enn det.
Forbilde?:
ingen spesielle
Hvem har betydd mest for deg som kaster?:
vanskelig å si. Kanskje Juliebø.
Drømmegruppe å gå i på NC?:
alle er like kjekke omtrent. Men Juliebø kan godt være med, kanskje Terje Rensvold også.
3 mest irriterende ting en i gruppen kan gjøre?:
banne høyt, mye og lenge.
Hvilken person er det mest gøy å slå?:
Ingar Ballo Sandum, Terje Rensvold og Per Magne Juliebø.
Hvilken person er det verst å bli slått av?:
se ovenfor.
Om du kunne endre reglene fritt.
Hva står høyest på listen din til å endre?: banning forbudt
Hvem Vinner NC og NM 2008, og hvem er topp 5?:
NC sammenlagt blir en som er med på minst fire stevner - det utelukker trolig meg. Derfor går jeg for Espen Møkkelgjerd. NM vinner også Espen. Topp-fem i NC blir Espen Møkkelgjerd, Frode Karlsen, Øystein Carslen, Jostein Håland og Frank Wulff.
Spiller du andre frisbee grener :
nei. Har prøvd guts. Idiotisk idrett.
Hjemmebane?:
Sula
Favoritt bane ?:
Sula
Verste bane i norge (av de 'etabelerte'):
vet ikke.
Vanskeligste bane i norge?:
Trondheim sin - det viser alle tall.
Letteste bane i norge?:
vet ikke, de forandres stadig vekk.
Største øyeblikk i sesongen 2007?:
tror det må være da jeg plutselig kom til finalen i Trondheim etter en semifinale jeg ikke trodde var god nok.
Verste øyblikk i sesongen 2007?:
å komme på plassen bak Terje Rensvold i Trondheim slik at jeg måtte spise en aviar jeg ennå ikke er ferdig med.
Største øyeblikk i frisbee karriere?:
det skjer neste år
Verste øyblikk i frisbeekarriere?:
det må være min første NC i 2005 på hjemmebane da jeg tapte omspillet mot Frode Karlsen om en finaleplass på det fjerde omspillshullet.
Oppsumering for sesongen 2007?:
grei nok. Men veldig skuffende å ikke komme til finalen i NM eller få en plass blant de tre beste i et NC. Det skulle jeg absolutt ha klart.
Mål 2008?:
pallplass i en NC, medalje i NM. Kvitte meg med litt overmot. Slå de tre herrene nevnt tidligere i alle stevner, slå Espen i minst et stevne. Så tar vi det derfra...
Hva har du i baggen av disker?
Star Destroyer, Champion teebirds( hoveddriver)champion wraiths ( lengde uten kontroll...), rocer og aviarar. Pluss champion banshees til sterke vinder og knivkast. Putter med en gammel soft wizard. Kom på at jeg har to star cro også.
Favoritt farge på disker:
har bare hvite. men noen røde til vinteren
Vekt på drivere :
175
Vekt på puttere:
172-173
Hvor mange disker har du totalt.
Har kanskje 80-90 stk. Har alltid med meg 22 stk i baggen, fordelt på 2 star destroyers, 5 ch.teebirds, 2 banshees, 2 ch.wraiths, 1 soft wizard, 5 rocer, 3 aviarar og to star cro.
Hva annet finnes i baggen?:
mat, Luckies og handkler.
Hvilken bag?:
vet ikke. Innova tror jeg.
Annet viktig utstyr?:
nei
Hvor mye trener du frisbeegolf:
varierer med årstidene. Vintertid kanskje tre timer per uke, sommeren meget mer.
Hvordan trener du frisbeegolf?:
vinteren mye drive på åpne områder, opplyste fotballbaner etc. Også feks drive mellom to lyktestolper/lysmaster/inn i et fotballlmål fra 80 meter og opp til cirka 100. Sommeren mest spill og litt putting. Når jeg først går en runde er det som regel med to brett, enten best eller worst. Like greit å kaste mye når man først er ute, ellers går mye av tiden vekk i gåing. Ellers har vi kastet litt på fremmede områder her i Sula, golfbaner, åkrer etc. Det er morsomt.
Trener du annet utenom?
fotball.
Styrke i diskgolf:
drive og overmot.
Svakhet i diskgolf:
putt og overmot.
Kjekkeste med diskgolf:
alt, egentlig.
Verste med diskgolf:
at man ikke kan skylde på en lagkamerat...
Max lengde?
har faktisk 195 meter ( nesten over to fotballbaner) med en pro wraith i merkelig vind for 2 år siden. Men normal max-lengde er på 140-150 meter, tipper jeg.
Max 'kontrollert' lengde. Dvs maks i runde.
120-125 omtrent.
Putting - hvor mange % 'skal' du sette og hvor mange setter du på
3 meter:: 100
5 meter: 75
8: 30
10: 0
12:0
15:0
20: 20
Lengste du har reist for å spele diskgolf?:
arendal
Lengste du har reist i bil for å spele diskgolf?:
trondheim
Hvor mye penger bruker du totalt på diskgolf på et år? (reiser og alt annet inkludert):
10000 kr? ( pluss tapt arbeidsfortjeneste for arbeidsgiver...)
Hvor mye tid bruker du totalt på diskgolf på et år? (reiser og alt annet inkludert):
mye...
Når sendes det diskgolf på norsk(-språklig) tv på samme måte som golf?:
aldri. Tror golf forsvinner også etterhvert, for lite action rett og slett, dårlig TV.
Andre hobbier og interesser:
fotball. Litteratur. Og utenrikspolitikk og selvsagt familien.
Hva gjør du for å slappe av:
leser eller leker med barna.
Favoritt mat: ikke noe spes.
Gjærbakst kanskje.
Favoritt drikke:
kaffe
Ferie ved sjø eller på fjellet?:
sjø hvis jeg må velge.
Snø eller sol:
sol
Hva er det mest overraskende du kan fortelle om deg selv?
- det må være at jeg har vært gift i snart 10 år. Utrolig.
Annet?
Vil rette en stor takk til Espen&Sune for hjelp og tips til både bane og kasting og promotering for diskgolfen.